Yamaha R1 Forum: YZF-R1 Forums banner

Motorfoutcode 20

80K views 83 replies 27 participants last post by  blinked  
#1 ·
Ik krijg deze code zo nu en dan en het is sporadisch. De code is voor de atmosferische druksensor of de spanning van de luchtdruksensor is anders. Ik dacht dat de batterij misschien niet volledig opgeladen was, aangezien ik alleen deze motorfiets volg en uit wat ik heb gelezen, is de R1 niet batterijvriendelijk. Heb een nieuwe Shorai geplaatst en de code is er nog steeds. De dealer krijgt nieuwe sensoren, dus misschien is er wel een defect. Heeft iemand gedachten of heeft deze code gehad?
 
#3 ·
Ik heb de luchtdruksensor vervangen en het lijkt nu in orde te zijn. Ik duim. Ik ga de dealer vragen om een andere sensor te bestellen, want het is dezelfde sensor als de atmosferische druksensor. Ik heb ook gecontroleerd op geknepen slangen en andere dingen. Hopelijk heeft dat het probleem opgelost.
 
#5 ·
Ik kreeg de code 20. Ik heb de luchtbox verwijderd en beide sensoren (inlaat- en gasklephuis) schoongemaakt. Code gewist maar kwam terug. Bedrading en slangen gecontroleerd. Lijkt goed. Dus ik heb er twee nieuwe besteld. Ik hoop dat dat het oplost. Ik zal over een paar weken een update geven. Verzonden vanaf 2PYB2 met Tapatalk
 
#6 ·
UPDATE:

Ik heb de sensor in de airbox vervangen. Een vriend die monteur is, vertelde me dat de meeste sensoren die hij heeft vervangen, zich alleen in de airbox bevinden, wat het probleem heeft opgelost. Hij stelde voor om die eerst te proberen.

Dus ik heb de kansen gespeeld die hij me vertelde. Alleen die van de airbox vervangen. Opnieuw gestart, code wordt nog steeds weergegeven na opwarming. Zei het woord Eff en zette de motorfiets uit.

Een paar minuten later opnieuw opgestart, code is weg!! Uitgezet. Een paar minuten later opnieuw gestart, code nog steeds uit en bleef uit tijdens een testrit rond het blok.

Ik bewaar de andere sensor als reserve. Hier is een foto van hoe ze geĂŻnstalleerd eruitzien ter referentie. Ze hebben groene labels erop, wat oem is.
Image


Verzonden vanaf mijn 2PYB2 met Tapatalk
 
#7 ·
Hallo allemaal. Ik heb onlangs met hetzelfde probleem te maken gehad en hoopte dat er meer inzicht in dit probleem zou zijn. Ik heb een intermitterende foutcode 20 gehad. Ik heb beide sensoren vervangen en hij toont de code nog steeds na een testrit. Helaas schakelt dit de Launch Control-mogelijkheden uit. Heeft iemand nog andere ideeën over wat de code zou kunnen veroorzaken? En weet iemand of er een manier is om de code te omzeilen om Launch Control weer online te krijgen? Bedankt!!!
 
#9 ·
Mijn fout 19 en 20 ervaringen zijn allemaal met mijn ontsteking (verroeste contacten door in de regen te rijden of langdurig te parkeren in een vochtig klimaat) of multifunctionele relais dat eruit gaat.

Los beide problemen op of vervang ze als je kunt.

Verzonden vanaf mijn SM-A205F met Tapatalk
 
#10 ·
Ik heb ook code 20. De diagnosemodus toont een drukverschil van 2 kPa tussen de sensoren als de motorfiets niet draait. Kan iemand (die geen motorcode heeft gepost) mij vertellen hoe dicht hun atmosferische en inlaatdruklezingen bij elkaar liggen als de motorfiets niet draait (Diag-codes 02 en 03)? Ik realiseer me dat ze in theorie exact gelijk zouden moeten zijn, maar ik vraag me af hoeveel tolerantie deze sensoren hebben. Bedankt!
 
#11 · (Edited)
*EDIT: Ik ben in deze post tot de verkeerde conclusie gekomen - het echte probleem bleek een wankele gekrompen verbinding in de hoofdkabelboom te zijn - zie post #30 in deze thread voor de daadwerkelijke oplossing voor mijn intermitterende probleem en mijn stroomschema voor het onderscheiden van sensor-, ECU- en kabelboomproblemen die motortcode 20 aansturen. * Voor degenen onder u die een sensor hebben vervangen en nog steeds de code krijgen, is hier wat er in mijn geval is gebeurd en hoe ik het kon oplossen:

In de diagnosemodus gaven beide sensoren (atmosferisch en inlaat) een waarde onder de werkelijke atmosferische druk (1-3 kPa) aan. Ik heb de inlaatsensor vervangen door een gloednieuwe omdat de inlaatdruk verder afweek van de werkelijke waarde dan de atmosferische sensor. Tot mijn ontzetting gaf de nieuwe inlaatsensor in de diagnosemodus nog steeds dezelfde foutieve waarde aan als de oude sensor...

Dit maakte me bezorgd dat het ECU-ingangscircuit beschadigd was - dus voor de lol heb ik de connectoren op de sensoren verwisseld om te zien of de verkeerde waarde de connector volgde (d.w.z. inlaatsensor aangesloten op atmosferische connector en vice versa) - en na het terugwisselen van de connectoren zodat ze weer op hun juiste sensoren waren aangesloten, kwamen beide drukw waarden perfect overeen met de werkelijke atmosferische druk! Sindsdien is het in orde.

Mijn theorie is dat iets aan het verwisselen van sensorverbindingen de ECU-software ertoe aanzette zichzelf opnieuw te kalibreren voor de sensoren.

Ik hoop dat dit helpt als iemand anders in de war is over het nog steeds krijgen van deze foutcode na het vervangen van sensoren.
 
#17 ·
Voor degenen onder jullie die een sensor hebben vervangen en nog steeds de code krijgen, hier is wat er in mijn geval gebeurde en hoe ik het kon oplossen:

In de diagnosemodus gaven beide sensoren (atmosferisch en inlaat) een waarde onder de werkelijke atmosferische druk (1-3 kPa). Ik heb de inlaatsensor vervangen door een gloednieuwe omdat de inlaatdruk verder afweek van de werkelijke waarde dan de atmosferische sensor. Tot mijn verbazing gaf de nieuwe inlaatsensor in de diagnosemodus nog steeds dezelfde foutieve waarde aan als de oude sensor...

Dit maakte me bezorgd dat het ECU-ingangscircuit beschadigd was - dus voor de lol heb ik de connectoren op de sensoren verwisseld om te zien of de foutieve waarde de connector volgde (d.w.z. inlaatsensor aangesloten op atmosferische connector en vice versa) - en na het terugwisselen van de connectoren zodat ze weer op hun juiste sensoren waren aangesloten, kwamen beide drukwaarden perfect overeen met de werkelijke atmosferische druk! Sindsdien is het in orde.

Mijn theorie is dat iets aan het verwisselen van de sensors aansluitingen de ecu-software ertoe aanzette zichzelf opnieuw te kalibreren voor de sensoren.

Ik hoop dat dit helpt als iemand anders nog steeds in de war is over het krijgen van deze foutcode na het vervangen van sensoren.
Wat voor model is je motor? Ben hetzelfde probleem tegengekomen na het installeren van de dual FTecu qs/autoblip op mijn -15 r1m. ? Alle rijhulpmiddelen zijn geblokkeerd, totdat ik de foutcode kwijt kan raken, en de motor is momenteel een moordmachine zonder hen..
 
#13 ·
Ik heb de sensoren hot-swapped (het display in diagnose 02 / 03 gelaten om de waarden te bekijken terwijl ik sensoren in- en uitplugde).

Nadat het probleem was opgelost, probeerde ik de oude inlaatsensor op de atmosferische connector om te zien of de drukuitvoer nu overeen zou komen met de nieuwe inlaatsensor (om te controleren of het probleem eigenlijk niets met de oude inlaatsensor te maken had), maar dat deed hij niet. Dichterbij dan voor het hele connector-wisselproces, maar nog steeds een delta van 1 kPa van de nieuwe inlaatsensor, dus ik heb de oude atmosferische sensor in de motorfiets gehouden.

Het lijkt erop dat mijn geval een combinatie was van marginale inlaatsensor + ECU die opnieuw moest kalibreren naar de nieuwe sensor?
 
#15 ·
Ik heb beide sensoren vervangen en de code verdween toen ik de ontsteking aanzette. Ik startte de motor, liet hem opwarmen en de code kwam terug. Ik heb de draden nagelopen en geen knikken, losse verbindingen, corrosie gevonden, en de ecu-stekker zat goed vast. De code sprak over spanning, wat me deed denken aan de batterij. Ik heb een Shorai en aangezien dit een motor is die alleen op het circuit wordt gebruikt en niet elke dag wordt gestart, heb ik de oplader een uur op de batterij aangesloten, de sleutel omgedraaid en geen code. Ik vraag me af of een batterij die niet volledig is opgeladen de spanning kan verstoren.
 
#16 ·
Ja, ik heb ook de Shorai-accu en mijn motor is ook alleen voor het circuit. Ik krijg de code alleen als mijn motor heet wordt, als ik begin te rollen verdwijnt de code en blijft het motorlampje branden. Ik heb de motor in neutraal gezet, hem aan en uit gezet terwijl de motor nog rolde en hij verdwijnt. Raar. Ga mijn kabelboom vervangen en kijken wat er gebeurt...
 
#18 · (Edited)
Update:

Code20 verdween een paar dagen vanzelf en kwam plotseling terug.
Deze keer kwam het toen ik stopte om te tanken. Toen heb ik gewoon de contactsleutel aan/uit gezet. en de code was weg! ?


Later diezelfde dag had ik een stroomstoring zoals vermeld in deze thread, waarbij de motorfiets gewoon uitviel!
Ik heb geen idee of het een ander probleem is, of dat het iets te maken heeft met deze code20, maar ik denk dat het de moeite waard is om te vermelden. (gebeurde deze zomer twee keer)

.

Ik ging de diag-test doen zoals nhenry deed, en hier zijn mijn resultaten:

Diag 02 toont 98 helder droog weer buiten gemeten @15 graden Celsius in de garage
Diag 03 toont 96 helder droog weer buiten gemeten @15 graden Celsius in de garage

Dus delta 2kpa verschil. Ik heb geen idee of dat veel is, maar zoals eerder vermeld, zouden deze twee in theorie gelijk moeten zijn?

Daarna heb ik de motorfiets warm gereden en nog een diag-test gedaan, en ze toonden dezelfde resultaten als met koude motor.


Bestelde multirelais en luchtdruksensor om mee te beginnen.

Hier zijn de onderdeelnummers als iemand ze nodig heeft:

1WS-82380-00-00 SENSOR, DRUK (Yamaha) $90.49
1​
$90.49​
2CR-14451-00-00 ELEMENT, LUCHTFILTER (Yamaha) $40.78
1​
$40.78​
5VK-81950-30-00 RELAIS ASSY (Yamaha) $34.94
1​
$34.94​


Ik zal ook proberen de sensoren als eerste te hotswappen zoals nhenry suggereerde


Wat betreft de stroomstoring zal ik proberen de motorfiets opnieuw te flashen (Sommigen zeggen dat het een slechte ecu-blok kan zijn dat niet is geflasht?)
Ik heb geen Superbikeunlimited flash op de mijne, aangezien ik in Noorwegen woon, maar het zou echt interessant zijn om hun bevindingen over het probleem te horen. :unsure:
Het zou kunnen dat hetzelfde probleem in de standaard FlashTune-kaarten ligt. Ik gebruik de onbeperkte EU 15 R1-kaart.


Als iemand iets heeft dat kan helpen, of de oplossing heeft gevonden, post het dan!
 
#20 ·
Ik had hetzelfde probleem met foutcode 20.... Ik heb de 2 luchtdruksensoren vervangen door nieuwe en de foutcode verdween. Maar na een dag of 2 kwam de foutcode weer terug. Uiteindelijk heb ik de korte slang van de sensor naar de inlaat airbox losgekoppeld, zoals te zien is op de bijgevoegde foto, en de foutcode verdween voorgoed, sinds een maand geleden tot vandaag (ik heb de foutcode niet meer zien verschijnen). Of het invloed heeft op andere dingen of de prestaties van de motorfiets..... NEE.... dat doet het niet.... alles/vermogen is hetzelfde als voorheen. Mijn mening.... Proost en een fijn weekend.
 

Attachments

#21 · (Edited)
Ik had hetzelfde probleem met foutcode 20.... Ik heb de 2 luchtdruksensoren vervangen door nieuwe en de foutcode verdween. Maar na een dag of 2 kwam de foutcode weer terug. Uiteindelijk heb ik de korte slang van de sensor naar de inlaat airbox losgekoppeld, zoals te zien is op de bijgevoegde foto, en de foutcode verdween voorgoed, sinds een maand geleden tot vandaag (ik heb de foutcode niet meer zien verschijnen).
Of het invloed heeft op andere dingen of de prestaties van de motorfiets..... NEE.... dat doet het niet.... alles/vermogen is hetzelfde als voorheen. Mijn cent aan gedachten.... Proost en een fijn weekend
Ik denk dat de code verdween omdat beide sensoren nu dezelfde druk meten? Het hele idee met twee sensoren is om een meting in de airbox te hebben, toch, en deze te vergelijken met de externe druk?

Hier is slechts een gedachte. Zou een vuil luchtfilter enige invloed hebben op de metingen van de "luchtinlaatboxsensor"?
 
#22 ·
HĂ©, na wat vallen en opstaan is mijn onvoorspelbare en intermitterende foutcode 20 verholpen. Na alle aanbevolen sensorvervangingen, ECU-reflash en een grondige bedradingscontrole kwam het er echter op neer dat ik een nieuwe (gebruikte op eBay) ECU moest kopen. Mijn FlashTune in de nieuwe geladen en dat was het einde van de foutcode 20. Succes.
 
#23 ·
Hey, after some trial and error, my Unpredictable and intermittent fault code 20 was cured. However, after doing all of the recommended sensor replacements and ECU reflash and a thorough wiring check, it came down to purchasing a new (used on eBay) ECU. Loaded my FlashTune into the new one and that was the end of the fault code 20. Good luck.
Verdomme.. Klinkt duur. Hoe lang gebruik je de nieuwe ECU al zonder fouten?
 
#24 ·
Ja, niet goedkoop, maar als bijproduct van de actieve fout schakelde het mijn launch control uit. Niet ideaal voor een racer. Misschien moet je de bittere pil slikken en een ECU-wissel testen. Het beste als je een vriend met een R1 hebt die je het laat testen.
 
#27 · (Edited)
EDIT: Originele ECU was in mijn geval in orde. Zie wat mijn intermitterende probleem in bericht #30 echt heeft opgelost

Probleem is bij mij teruggekeerd. Na meer probleemoplossing merk ik dat bij het verwisselen van connectoren op één sensor de inlaatconnector-ingang naar de ECU altijd 1 kPa lager aangeeft dan de atmosferische ingangsconnector - wat me doet geloven dat er iets mis is met het ECU-ingangscircuit :(

Ik ga een ECU van eBay halen, ik laat jullie weten of dat het probleem in mijn geval oplost.
 
#29 ·
Probleem is bij mij teruggekeerd. Na meer probleemoplossing merk ik dat bij het verwisselen van connectoren op één sensor de inlaatconnector naar de ECU altijd 1 kPa lager aangeeft dan de atmosferische ingangsconnector - wat me doet geloven dat er iets mis is met het ECU-ingangscircuit :(

Ik ga een ECU van eBay halen, ik laat jullie weten of dat het probleem in mijn geval oplost.
Ik heb het probleem opgelost. Verspil je geld niet aan een ECU.
 
#28 ·
Ik heb dit probleem OPGELOST. Controleer de spanning die naar de inlaatdruksensor en naar de atmosferische druksensor wordt gestuurd. Als ze niet exact hetzelfde zijn, krijgt u foutcode 20. De sensoren vereisen een "5 volt referentie". De waarde zelf maakt niet veel uit, maar ze moeten beide gelijk zijn. Om te zien of dit uw probleem is, controleer de spanning van de blauwe draad van elke sensor. Ik geloof dat ofwel de afstand van de ECU of de ECU zelf de verkeerde spanningen naar de sensoren stuurt. Ik heb de spanning gemeten die naar de inlaatdruksensor en de atmosferische sensor wordt gestuurd. De spanningen waren 4,93 volt en 4,80 volt. Dit betekent dat de inputs van de ECU niet kloppen. Ik heb een video gemaakt om u te laten zien wat u moet doen om de juiste spanning naar de sensoren te sturen. De andere optie is om uw ECU te vervangen en te hopen dat de juiste 5 volt referenties naar de sensoren worden gestuurd. Dit is wat u moet doen om Foutcode 20 te verwijderen:
Ik heb daarna op de motor gereden en had geen foutcodes, hikken of problemen.
 
#45 ·
Ik heb dit probleem OPGELOST. Controleer de spanning die naar de inlaatdruksensor en de atmosferische druksensor wordt gestuurd. Als ze niet exact hetzelfde zijn, krijg je foutcode 20. De sensoren vereisen een "5 volt referentie". De waarde zelf maakt niet veel uit, maar ze moeten beide gelijk zijn. Om te zien of dit jouw probleem is, controleer je de spanning van de blauwe draad van elke sensor. Ik geloof dat ofwel de afstand van de ECU of de ECU zelf de verkeerde spanningen naar de sensoren stuurt. Ik heb de spanning gemeten die naar de inlaatdruksensor en de atmosferische sensor wordt gestuurd. De spanningen waren 4,93 volt en 4,80 volt. Dit betekent dat de inputs van de ECU verkeerd zijn. Ik heb een video gemaakt om je te laten zien wat je moet doen om de juiste spanning naar de sensoren te sturen. De andere optie is om je ECU te vervangen en te hopen dat de juiste 5 volt referenties naar de sensoren worden gestuurd. Dit is wat je moet doen om Foutcode 20 kwijt te raken:
Ik heb daarna op de motor gereden en had geen foutcodes, hikken of problemen.
Welk jaar is je motor?
 
#30 ·
Oké heren, mijn probleem is eindelijk opgelost. De ECU was in mijn geval niet de oorzaak, en de hot-swap-reparatie van het probleem dat ik in een eerdere post beschreef, was slechts toeval, waarbij de slechte kabelboomverbinding willekeurig binnen de tolerantie kwam. Zie mijn bijgevoegde aangepaste stroomschema voor het oplossen van motorcode 20 op een R1 uit 2015 - het probleemoplossingsproces van de OEM-werkplaatshandleiding gaat uit van een aantal verkeerde aannames.

Na talloze weerstandsmetingen heb ik mijn resterende, intermitterende probleem teruggebracht tot de massieve blauwe draad (kleurcode "L" in de bedradingsschema's van de OEM-werkplaatshandleiding uit 2015) gekrompen verbinding in de hoofdkabelboom - op de een of andere manier had de verbindingsverbinding met de voedingsdraad van de inlaatsensor een hogere weerstand dan zou moeten (zweefde willekeurig rond tussen een paar ohm en ~100 ohm gemeten tussen de ECU-zijde van de verbinding en de inlaatsensorconnector), waardoor de spanning bij de sensor af en toe lager zou zijn, zoals beschreven door duttonwebb, en dus een onjuiste lage drukmeter zou geven zoals gezien door de ECU @ zijn ingangspin. Ik had eigenlijk ook een sensor die een beetje afweek (zie mijn stroomschema voor hoe dat werd geĂŻsoleerd/afgeleid). Dus uiteindelijk heb ik een van de sensoren vervangen, en ik heb de fabrieksblauwe draad uitgeknipt en opnieuw gekrompen, gesoldeerd en krimpkous over mijn krimpen aangebracht voordat ik de hele bundel weer inpakte met elektrische tape.

Mijn bijgevoegde stroomschema zou u moeten helpen bij het onderscheiden van sensor-, ECU- en kabelboomproblemen voor foutcode 20 op een R1 uit 2015 - u hebt geen speciale piggyback-connector van Yamaha nodig om de sensoren te controleren. Ik zou aanraden om elk van de weerstandsmetingen van het stroomschema meerdere keren uit te voeren om ervoor te zorgen dat uw verbinding tussen multimeter en connectorpin goed is, d.w.z. dat u niet uitgaat van onjuiste metingen.

Het probleemoplossingsproces van de OEM-werkplaatshandleiding uit 2015 voor motorcode 20 gaat ervan uit dat er geen kabelboomprobleem is, wat duidelijk een slechte aanname is, zoals duttonwebb en ik hebben ontdekt.
 

Attachments

#47 ·
Oké heren, mijn probleem is eindelijk opgelost. De ECU was in mijn geval niet de schuldige, en de hot-swap oplossing van het probleem dat ik in een eerdere post beschreef, was slechts toeval, waarbij de slechte harnasverbinding willekeurig binnen de tolerantie kwam. Zie mijn bijgevoegde aangepaste stroomschema voor het oplossen van motorcode 20 op een 2015 r1 - het probleemoplossingsproces van de OEM-werkplaatshandleiding gaat uit van een aantal foute aannames.

Na talloze weerstandsmetingen heb ik mijn resterende, intermitterende probleem teruggebracht tot de massieve blauwe draad (kleurcode "L" in de bedradingsschema's van de OEM-werkplaatshandleiding van 2015) die is gekrompen in het hoofdharnas - op de een of andere manier had de verbindingsverbinding met de voedingsdraad van de inlaatsensor een hogere weerstand dan zou moeten (zweefde willekeurig rond tussen een paar ohm en ~100 ohm gemeten tussen de ECU-kant van de verbinding en de inlaatsensoraansluiting), waardoor de spanning bij de sensor onregelmatig lager zou zijn, zoals duttonwebb beschreef, en dus een verkeerde lage drukwaarde zou geven zoals gezien door ECU @ zijn ingangspin. Ik had eigenlijk ook een sensor die een beetje afweek (zie mijn stroomschema voor hoe dat werd geĂŻsoleerd/afgeleid). Dus uiteindelijk heb ik een van de sensoren vervangen, en ik heb de fabrieksblauwe draad eruit geknipt en opnieuw gekrompen, gesoldeerd en krimpkous toegevoegd over mijn krimpen voordat ik de hele bundel weer inpakte met elektrische tape.

Mijn bijgevoegde stroomschema zou u moeten helpen bij het onderscheiden van sensor-, ECU- en harnasproblemen voor foutcode 20 op een 2015 R1 - geen behoefte aan Yamaha's speciale piggyback-connector om de sensoren te controleren. Ik zou aanraden om elk van de weerstandsmetingen van het stroomschema meerdere keren uit te voeren om ervoor te zorgen dat uw verbinding tussen multimeter en connectorpin goed is, d.w.z. dat u niet uitgaat van onjuiste metingen.

Het probleemoplossingsproces van de OEM-werkplaatshandleiding van 2015 voor motorcode 20 gaat ervan uit dat er geen harnasprobleem is, wat duidelijk een slechte aanname is, zoals duttonwebb en ik ontdekten.
Goed gedaan!!